Neuvoja ja ohjeita

Valokuidun päätelaite on asennettu, mutta kuinka liitän laitteen langattomaan verkkoon? Mitä tehdä, jos langaton verkko ei yllä kattamaan kaikkia tarvittavia huoneita? Tältä sivulta löydät ohjeita valouituliittymäsi käyttöön liittyen.

Laajakaistan käyttöönotto

Kun valokuituliittymäsi on käyttövalmis, laita päätelaitteeseen virrat päälle kytkemällä päätelaitteen virtajohto seinään ja varmistamalla, että virtakytkin on asennossa “on”. Laite on toimintavalmis, kun sen painikkeen valo on vihreä.

Tästä linkistä löydät tarkemmat ohjeet valokuitupäätelaitteen käyttöön.

Valokuitupäätelaite on porttisi valonnopeaan internetyhteyteen. Voit liittää siihen käyttämiäsi laitteita langallisesti ethernet-kaapelilla tai hyödyntää laitteen luomaa langatonta verkkoa.

Laitteen yhdistäminen internetiin langallisesti

Kytke ethernet-kaapeli valokuitupäätelaitteen LAN-porttiin (keltaiset portit) ja toinen pää päätelaitteeseesi (tietokone, älytelevisio, tulostin)

Laitteen yhdistäminen internetiin langattomasti

  1. Tarkista, että valokuitupäätelaitteen Wi-Fi-merkkivalo palaa vihreänä.
  2. Päätelaitteen tarrasta näet verkon nimen (Network) ja langattoman verkon salasanan (Wi-Fi-Key)
  3. Valitse laitteeltasi (tietokone, puhelin, älytelevisio jne.) oikea verkko ja syötä salasana.

Kodin langattoman verkon laajentaminen

Valokuitupäätelaitteesi luoman langattoman verkon, Wi-Fin, kattavuus riippuu kiinteistösi koosta, rakenteesta ja päätelaitteen sijoituspaikasta. Näistä johtuen langattomassa verkossa voi olla kotona katvealueita, jonne päätelaitteen Wi-Fi ei kanna. Jos langattoman verkon kattavuus ei ole käyttöösi riittävä, voi verkkoa laajentaa erillisellä Wi-Fi-lähettimellä.

Asentajallamme on useimmiten mukanaan lisätarvikkeita, joten voit hankkia laitteen suoraan asentajan käynnillä tai tilata sen ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme. Huomioithan, että laitteen hintaan ei sisälly asennustöitä, vaan mikäli tarvitset apua wifi-verkon määrittelyssä, se on erikseen laskutettavaa työtä. Lisätietoja hinnastostamme.

Lue lisää langattoman verkon laajentamisesta blogistamme

Tutustu EX600 Pulse wifi-lähettimen käyttöohjeeseen


Valokuitupäätelaitteen asetusten muuttaminen

  1. Jos haluat muuttaa päätelaitteesi asetuksia, kirjoita tietokoneesi/puhelimesi selaimen osoitekenttään: http//router/. (Osoite on myös päätelaitteesi tarrassa kohdassa GUI)
  2. Käyttäjätunnuksesi on user (Käyttäjätunnus on myös päätelaitteesi tarrassa kohdassa Username)
  3. Salasanasi näet tarran kohdasta Password

Ohjeita ongelmatilanteisiin

Yhteys internetiin ei toimi langattomasti

  1. Onhan valokuitupäätelaitteesi Wi-Fi päällä? Varmista, että päätelaitteen Wi-Fi-valo palaa vihreänä.
  2. Laita päätelaitteeseen Wi-Fi päälle painamalla nappia laitteen tila- nappia pohjassa, kunnes Wi-Fi-valo syttyy vihreäksi.
  3. Varmista, että päätelaite on yhteydessä internetiin: Internet-merkkivalo palaa vihreänä.
  4. Mikäli ongelma ei poistunut, käynnistä päätelaite uudelleen pitämällä se pois päältä n. 20 sekuntia. Odota rauhassa, että päätelaite käynnistyy uudelleen.
  5. Käynnistä tarvittaessa myös käyttämäsi laite (tietokone, puhelin jne) ja yhdistä se uudelleen langattomaan verkkoon.
  6. Mikäli ongelma ei poistunut, tarkista toimiiko internetyhteys langallisesti käyttämällä ethernet-kaapelia.
  7. Mikäli yhteys toimii langallisesti, palauta päätelaitteesi tehdasasetukset painamalla Reset-painiketta n. 20 sekunnin ajan. HUOM! Jos laitteen asetuksia on muokattu, tehdasasetusten palautus poistaa kaikki tehdyt muutokset.
  8. Mikäli ongelma ei poistunut, ota yhteyttä Järvi-Suomen Valokuidun asiakaspalveluun.

Yhteys internetiin ei toimi langallisesti tai langattomasti

  1. Palaako päätelaitteessa lainkaan valoja? Jos ei, tarkista sähköpistoke ja liitin, että päätelaite saa varmasti virtaa.
  2. Käynnistä päätelaitteesi uudelleen pitämällä laite pois päältä n. 20 sekuntia. Odota rauhassa, että päätelaite käynnistyy uudelleen. Tämä voi kestää muutamia minuutteja.
  3. Jos päätelaitteen uudelleen käynnistäminen ei auta, palauta päätelaitteeseen tehdasasetukset painamalla Reset-painiketta n. 20 sekunnin ajan. Odota rauhassa, että päätelaite käynnistyy uudelleen. HUOM! Jos laitteen asetuksia on muokattu, tehdasasetusten palautus poistaa kaikki tehdyt muutokset.
  4. Mikäli ongelma ei poistunut, ota yhteyttä Järvi-Suomen Valokuidun asiakaspalveluun.

Vinkkejä vianetsintään

Ei lainkaan nettiyhteyttä? Aloita tarkistamalla, että valokuitu toimi
Valokuitulaite eli päätelaite kertoo valojen avulla, onko nettiyhteys kunnossa. 

– Vihreä valo = Yhteys toimii. 
– Punainen valo = Yhteydessä on häiriö. 
– Ei valoa = Ei yhteyttä. 

Jos valoja ei pala, tarkista, että virtajohto on kunnolla kiinni ja laite on päällä. Kokeile myös liittää virtajohto toiseen pistorasiaan varmistaaksesi, ettei ongelma johdu sähköliitännästä. 
Päätelaitteessa palaa punainen valo? Käynnistä valokuitupäätelaite uudelleen
Käynnistä valokuitupäätelaite uudelleen näin: 

– sammuta laite ja irrota virtajohto 
– odota 20 sekuntia 
– kytke virtajohto takaisin ja käynnistä laite. 
 
Odota vähintään 20 sekuntia ennen kuin kytket virtajohdon takaisin. Laitteen käynnistyminen voi kestää useita minuutteja, joten ole kärsivällinen. 
Pahkeinen, vieläkin ongelmia päätelaitteen kanssa? Palauta tehdasasetukset 
Tehdasasetusten palauttaminen onnistuu näin:  

– paina laitteen Reset-painiketta 20 sekunnin ajan 
– odota, että laite käynnistyy uudelleen. 
 
Huom! Tämä poistaa kaikki asetukset, kuten mahdolliset mukautetut WiFi-nimet ja salasanat. Jos olet tehnyt muutoksia asetuksiin, saatat joutua määrittämään ne uudelleen tehdasasetusten palauttamisen jälkeen. 
Valokuitu toimii, mutta langaton verkko ei? Tarkista, että Wi-Fi on päällä
Mikäli teillä ei ole erillistä langatonta lähetintä, valokuitupäätelaitteen valot kertovat, onko WiFi päällä.  

Vihreä valo Wi-Fi-kohdassa = Wi-Fi on päällä. 
Ei valoa = Wi-Fi ei ole päällä. 

Jos Wi-Fi ei ole päällä: 
– Paina päätelaitteen Wi-Fi-nappia, kunnes valo syttyy. 
– Yritä yhdistää laitteesi (puhelin, tietokone) uudelleen Wi-Fi-verkkoon. 

Jos WiFi-valo ei syty painamalla nappia, käynnistä päätelaite uudelleen ja yritä sitten uudelleen. 
Wi-Fi on päällä, mutta laitteessa ei toimi langaton yhteys tai se pätkii
Testaa yhteys kaapelilla:
 
– ota verkkokaapeli (ethernet-kaapeli) 
– kytke se valokuitupäätelaitteen keltaiseen LAN-porttiin 
– liitä toinen pää tietokoneeseesi tai muuhun laitteeseen, joka ei pääse nettiin. 

Jos laitteen nettiyhteys toimii kaapelilla, vika on todennäköisesti Wi-Fi-yhteydessä. Ongelma voi olla joko langattomassa lähettimessä tai esimerkiksi laitteesi langattomassa vastaanottimessa. Jos langattoman verkon ongelmat koskevat vain yhtä laitetta, vika on todennäköisesti laitteessa.  

Jos WiFi on heikko tai pätkii, tarkista, ettei päätelaite tai reititin ole esimerkiksi metallikaapissa tai muiden elektroniikkalaitteiden (mikroaaltouuni, Bluetooth-laitteet) häiritsemänä.